Fem servir cookies pròpies i de tercers, per realitzar un anàlisi de la navegació dels usuaris. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració o obtenir més informació aquí

Acceptar



La ràdio generalista té futur a les plataformes digitals de difusió

fotossrsmartu

A principis d’aquest mes de desembre van publicar-se les dades de l’últim estudi d’audiències de la ràdio espanyola i, amb ells, hem conegut els resultats acumulats de les tres enquestes realitzades durant l’any 2016. La conclusió més important és que la denominada radiodifusió analògica manté un índex de penetració del 60% entre el conjunt de la població espanyola major de 18 anys. Si atenem a aquesta dada, podem concloure que segueix sent el tercer mitjà de comunicació més influent. La diferència és que ara ja no va per darrere de la premsa escrita, sinó que és internet qui la supera.

La indústria radiofònica és, en essència, conservadora. Els grans operadors públics i privats saben que el seu sector de referència i, per tant, les seves cadenes i emissores, viuen moments de transició: el món analògic està desapareixent lentament, però el nou tampoc acaba d’aparèixer de manera rellevant. Davant de tanta incertesa, és preferible esperar a veure com evolucionen els esdeveniments.

En altres països, les coses semblen una mica diferents. El conjunt del sector ha decidit sumar a la ràdio els resultats d’audiència obtinguts en tots els suports. Gràcies a aquesta concentració, la ràdio generalista en surt beneficiada i treu pit davant dels omnipresents mitjans digitals.

Fer un mix d’oients resulta beneficiós tant per la ràdio generalista com per la digital. No es tracta d’una qüestió merament quantitativa, sinó també qualitativa. Quan es valora l’escolta únicament pel suport analògic, el conjunt ens dóna una mostra de quelcom que envelleix per moments. Per exemple, en l’actualitat un terç dels 11 milions d’oients de la ràdio convencional espanyola té més de 55 anys, i en la ràdio temàtica la mitjana supera els 40 anys.

Als Estats Units, l’últim estudi d’Edison Research indica que el 53% dels americans escolta ràdio online. A Espanya, segons IAB, l’àudio online (música i ràdio) arriba al 43%, amb l’afegit de que el 65% dels que ho fan tenen menys de 45 anys.

La necessitat de sumar en comptes de separar és ja una evidència en el conjunt del sector a escala europea. A França, les últimes dades de Mediametrie, el que seria l’EGM del país veí, posen en evidència que l’audiència multisuport digital és una realitat que ha vingut per a quedar-se i que, en alguns casos, com a RMC, ja constitueix gairebé el 16% del total.

Josep Maria Martí

Director de l'Observatori de la Ràdio a Catalunya