Fem servir cookies pròpies i de tercers, per realitzar un anàlisi de la navegació dels usuaris. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració o obtenir més informació aquí

Acceptar



MAC 2020

fotossrsmartu_2_1_6

L’edició del 2020 del Mercat Audiovisual de Catalunya ha estat un èxit malgrat totes les dificultats amb les que ha hagut d’enfrontar-se: canvis de data, transformació en virtual, pèrdua de la presencialitat de la fira de material audiovisual, etc.. ,  però l’esforç de l’equip que el prepara any rere any- i ja en fa vint-i-u – ha pogut més que tots els entrebancs que li han anat sorgit pel camí.

 

L’Observatori, com ve essent habitual,  ha col·laborat en el disseny i la realització d’una part important del programa, incorporant temes d’interès pel sector , o com es diu ara : qüestions importants per a la «indústria de l’àudio».

 

Al llarg dels darrers temps, un dels nostres grups de recerca està treballant en un dels formats sonors  de caire  disruptiu que està marcant la pauta en aquest primer terç del segle XXI: el podcasts; darrera aquesta paraula de moda  s’hi amaguen tota mena de productes sonors narratius, informatius,  divulgatius, experimentals, etc.. que són consumits de manera més o menys regular , si fem cas a les estadístiques, pel 31% dels ciutadans d’USA i prop d’un 40 % del espanyols.

 

Els podcasts salven les barreres discursives, tecnològiques i productives de la ràdio convencional  i també fan possible que apareguin  nous actors que van agafant pes en el conjunt de la indústria ; un exemple del que diem el dona el fet que productores de dimensió petita i mitjana puguin accedir al nou mercat mediàtic que s’està configurant, gràcies a l’ajuda de webs i plataformes de tota mena.  Per altra banda, el creixement d’aquest tipus de formats sembla imparable , ja que l’increment de producció és una constant arreu; de cada cop és fa més difícil seguir les novetats donat l’allau  constant d’incorporacions, les xifres són del tot expressives d’això que diem:  arreu del món hi ha més d’un milió de podcasts circulant pels diferents dispositius de recepció.

 

Vivim temps de molts i interessants canvis ... i de dubtes per alguns! ; mentre el broadcasters convencionals s’ho pensen especulant sobre les claus del possible model de negoci que tenen aquesta mena de productes, Apple ,Amazon, Spotify i d’altres gegants mediàtics prenen posicions en aquest nou mercat.

 

A l’Observatori treballem també en la recerca d’un altre aspecte que no és menor; sabem que neixen  milers de podcasts amb tota mena  de continguts i de funcions , en aquest sentit hem treballat en una  inacabada tipologia  que de moment està marcant algunes diferencies amb el que seria la dels programes radiofònics convencionals i que confirma una tesi cada cop més acceptada: aquests formats d’àudio tenen poc a veure amb els gèneres clàssics encara que molts emissores i cadenes convencionals anomenin podcasts alguns programes emesos en la les seves antenes convencionals.

 

D’entre les grans notícies que s’estan produint en el nou món de l’àudio cal remarcar-ne una : la que ens diu que a dia d’avui  els ranquings ens mostren que hi un subgènere d’èxit que està al capdamunt: els nomenats dailys, és a dir, els podcasts informatius. D’aquest tema se’n va parlar al MAC d’enguany i també de temàtiques que hi estan vinculades com per exemple els estudis sobre l’impacte que estan tenint productes d’aquesta mena com el que elaboren el New York Times, la National Public Radio als USA, el Financial Times i d’altres organitzacions a Europa, etc...; també es van mostrar experiències concretes i punts de vista de persones vinculades amb la comunicació radiofònica i digital de proximitat que s’estan desenvolupant a casa nostra.

 

I també es van tractar al MAC alguns aspectes relacionats directament o directe  amb aquest sector naixent: com podria  l’auge dels nous actors professionals i empresarials desvinculats dels operadors radiofònics convencionals, com és el cas de les productores independents, la majoria liderades per emprenedors,  que estan creixent en nombre i en dimensió arreu de casa nostra.

I hi hagueren moltes més coses al Mercat Audiovisual de Catalunya, n’informen a bastament a la home i convidem a llegir-les i escoltar-les. Com dèiem al començar, aquest any -tot i les dificultats- ha volgut la pena acudir a aquesta cita , encara que fos d’una manera virtual.