Fem servir cookies pròpies i de tercers, per realitzar un anàlisi de la navegació dels usuaris. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració o obtenir més informació aquí

Acceptar



El curs del coronavirus i del podcast

fotossrsmartu_2_1_5

Vam acabar el curs aclaparats per la pandèmia que estava , i encara està,  afectant la societat en general i a la indústria radiofònica en particular;  n’encetem un altre que segueix marcat pel COVID 19 , però que pel que fa al nostre sector, en el decurs d’aquest estiu  ha anat enregistrant fets diversos que pressuposen  canvis importants , alguns dels quals ja anunciàvem al nostre darrer blog de Juliol.

 

Quan hagi passat tot el que ara  condiciona la nostra vida social, cultural i econòmica,  recordarem haver viscut uns anys molt difícils que ens hauran portat infinits problemes i molts canvis forçats ; molts dels àmbits de la cultura i de la comunicació han experimentat probablement una de les majors crisis de la seva història i,  a nivell del que a nosaltres ens interessa més , pensem que els estudiosos de la ràdio assenyalaran aquest 2020  com el del Podcast, tot i que  mitjà radiofònic ha patit i pateix de debò.

 

Per què creiem que aquest any pot portar aquest nom? , doncs perquè mentre que l’activitat broadcast va enrere i l’streaming creix  però no tant com es pensava, el nou suport d’àudio no para d’incrementar la seva producció i consum com veurem més endavant. Per altra banda, en els darrers mesos s’han produït també algunes notícies significatives  entorn d’aquest nou protagonista comunicatiu;  en podem destacar dues de les més importants al nostre parer, totes vinculades a  l’àmbit dels grans media : la primera,  l’entrada del Grup NYT (New York Times) en el sector dels podcasts amb la compra de la productora de SERIAL PRODUCTIONS, una empresa creada al 2017 i que va posar en marxa un dels formats seriats de més acceptació popular , obrint per altra banda una nova època en la història de l’audio;  la segona és que el GLOBAL NEWS PODCAST de la BBC ja ha superat la xifra de  més d’un milió d’oïdors a la setmana i que s’ha constituït en   la punta de llança de la nova estratègia digital del gegant de la radiodifusió pública, tal com va manifestar fa poc el seu Director General.

 

Pel que fa a l’impacte que pot tenir a nova  política d’utilitzar el suport àudio per part del gegant de la premsa americana, tothom coincideix en manifestar que aquest pas endavant en el nou territori podrà ser seguit per altres editors, fins i tot els que tenen menor talla econòmica i cobertura, ja que no paren de sortir al mercat tot un seguit d’eines que faciliten l’edició d’àudio,  com és el cas de POADCASTLE , una extensió gratuïta que converteix les notícies escrites en so per a poder ser incorporades als podcasts.

 

El creixement del consum de nous formats d’àudio està provocant per la seva banda una bona resposta per part dels anunciants; aquest decantament de la inversió cap el nou món fa reflexionar a les majors del broadcast americà sobre la necessitat de fer apostes serioses en la producció de continguts i d’aquesta manera deixar d’especular sobre si hi ha o no model de negoci. Basant-se en l’estudi IAB/PwC que publiquem resumit en aquesta web, Pierre Bouvart de Cumulus Media i Westwood One,  ha manifestat que la publicitat en el nou suport ha crescut un 14% en el que portem d’any i que, malgrat la pandèmia, està superant les previsions més optimistes sobre la seva evolució, de tal manera que l’any vinent el conjunt de la inversió publicitària podria superar al USA els 1.100 milions de dollars. Però per què en aquests temps tan difícils pel conjunt de la publicitat, el podcast no solament ha aguantat sinó que a més a més ha crescut ?, segons Bouvard això ha estat degut al fet que marques i agències han reconegut la flexibilitat publicitària que ofereix aquest mitjà d’àudio i  també l’efecte arrossegament produït pels Daily News, uns formats que lideren tots els rankings  ja que donen gran notorietat a aquells que s’hi anuncien.

 

Per altra banda, l’augment de l’oferta tampoc s’atura; a alguns països assoleix nivells exponencials; segons dades de la indústria del podcast a través del seguiment que en fa Listen Notes, el millor motor de cerca i base de dades de podcasts, arreu del món hi ha almenys 1.530.309 podcasts en les diferents plataformes i molts d’ells no són produccions úniques sinó que consten de diferents capítols; cal recordar que  des de 2017 el percentatge  d’increment de nous formats que apareixen al mercat supera els dos dígits anuals.

 

I el consum creix potser no en paral·lel a com ho fa la producció, però si sembla que els ciutadans d’arreu, fins i tot els dels països menys desenvolupats, tenen cada cop més podcasts de tota mena a la seva disposició i a més són gratis i fàcils d’escoltar. En aquest sentit  publiquem també a la nostra web l’estudi de VOXNEST, una empresa puntera en les tecnologies d’audio, sobre l’estat de l’univers podcast que es comença a dibuixar i que dóna algunes pistes interessants sobre l’abast real d’aquest subsector de l’audio.

 

En conclusió: un inici de curs apasionant. N’anirem parlant.