Fem servir cookies pròpies i de tercers, per realitzar un anàlisi de la navegació dels usuaris. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració o obtenir més informació aquí

Acceptar



L’Infiniti Dial 2019, les coses estan canviant

fotossrsmartu_2_1_4

Cada any l’estudi “INFINITE DIAL 2019”, realitzat per EDISON RESEARCH,  mostra les principals tendències del consum de continguts d’àudio als USA i  en tots els suports possibles: hertzians i digitals, i en tota mena de dispositius de recepció. Més enllà de les dades estrictes, el que ens mostra l’edició d’aquesta popular recerca industrial són les dimensions del canvi que està experimentant de manera progressiva i constant la industria radiofònica en els darrers anys. La seqüència de dades aconseguides, va dibuixant els perfils del que podríem anomenar el sector del so, una nova indústria cultural que s’ha reconfigurat  en el primer terç del segle XX.

 

Hi ha moltes coses a comentar, però d’entre elles voldríem assenyalar algunes que ens semblen les més remarcables i que ens informen sobre el tarannà real  d’aquestes transformacions que s’estan experimentant a Amèrica del Nord:

 

Prop de 190 milions d’americans escolten al llarg de la setmana audio online; és a dir, el 67% de la població. El grup dominant de la piràmide d’edat és el segment dels 12/24 anys , ja que ho fan el 91% del total; tot i aquest lideratge generacional, comença a ser significatiu l’augment del consum entre el més de 55 anys, és a dir, aquells adults que fins ara tenien la ràdio convencional com a única font d’aprovisionament de continguts de so.

 

Un dels espais on es realitza més consum continua essent el cotxe. La utilització massiva d’aquest mitjà de transport per part del ciutadà mig americà ,fa que sigui en aquest indret precís on encara es juguen les grans batalles entre els diferents suports actius. En aquest lloc i des de fa tres anys,  es manté el lideratge de la ràdio convencional en AM i FM, amb un 81% de la població; són  els drive times de matí i tarda els temps de més consum gràcies a l’oferta informativa i dels populars mornnings  de les grans cadenes  i d’algunes ràdios locals.

 

Tot i que el  so hertzià mana en els vehicles, Infinite constata des de fa anys la presència  als automòbils de dos suports que van en augment : la ràdio online amb el 28% i els podcasts amb el 26%.  , probablement aquesta dada tingui a veure amb el fet que el consum d’àudio per l’smartphone en aquest lloc és important doncs   el realitza el 41% de la població.


 

Només fa deu anys, el lideratge del consum d’audio radiofònic als USA, l’ostentaven quantitativament els grans networks, eren les grans marques del món del so; però ara les coses han canviat ,  han perdut protagonisme els clàssics i s’han generat nous referents,  de manera que quan es pregunta als consumidors qui són els líders d’aquest sector ,  reconeixen bàsicament a Pandora, iHearthRadio, Amazon Music, Apple, etc..

 

Analitzades les dades de consum i la seva evolució en el temps, hi ha algunes conclusions que semblen evidents; la primera és que, com més temps passa, la fragmentació dels suports de difusió és consolida i,  tot i la tendència hegemònica de l’smartphone, la varietat de dispositius de recepció és també una altra realitat amb la que han de basar les seves estratègies els grans productors i distribuïdors d’àudio, bé sigui radiofònic, bé d’un altres tipus. En un segon nivell, l’estabilitat del llocs on es  consumeix audio, ens dona una perspectiva que exigeix no confondre la realitat amb alguns miratges tecnològics que apareixen darrera d’algunes notícies o d’estudis realitzats per actors particulars; una cosa hauria de quedar clara per a limitar el perímetre dels canvis : els hàbits socio-laborals són els que són i per tant, veiem que els americans segueixen utilitzant el cotxe, fan els mateixos horaris de treball i dediquen al lleure el temps que poden , d’acord amb les limitacions de cadascú. Els nous media poden canviar moltes coses, però no de soca-rel una realitat que és la que és. 

 

Hi ha més oferta de continguts d’àudio, més suports de distribució, més artefactes per a rebre els nous formats de so, però el temps d’atenció no ha augmentat en la mateixa proporció, més aviat diríem que pot haver disminuït.