Fem servir cookies pròpies i de tercers, per realitzar un anàlisi de la navegació dels usuaris. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració o obtenir més informació aquí

Acceptar



Un mitjà senzill però exigent

fotossrsmartu_1

La ràdio sempre s'ha definit com un mitjà de comunicació fàcil. Aquest qualificatiu ha servit tant per expressar la seva aparent senzillesa tecnològica com també per remarcar la manca de complicació que sembla tenir el procés de producció dels seus continguts. A més, com que no hi ha cap mena de visualització entre els qui emeten i els qui escolten, tot es basa en la força de la paraula i de la música. Aquests són els elements fonamentals per a captivar l'atenció dels oïdors. 

Doncs bé, la tan esbombada senzillesa radiofònica sempre ha estat més aparent que real, ja que, tot i que emetre sons que circulen mitjançant les ones electromagnètiques sigui quelcom relativament fàcil de produir, aconseguir que algú sintonitzi i escolti resulta una mica més complicat. 

Un altre element important de la ràdio és la possibilitat d'accedir amb poc esforç a propostes diverses i molt variades. Per exemple, a alguns llocs del món, quan se sintonitza l'aparell receptor, sembla talment que el dial no tingui fi i que l'escàner hagi embogit: no hi ha presintonies per acollir tal nombre d'emissores. 

Tenir la reputació de mitjà de comunicació simple, accessible i variat converteix la ràdio, també, en un mitjà molt assequible per a la gent de qualsevol nivell i condició. És un mitjà popular, de continguts gratuïts i que federa gent de diversa condició social, econòmica, política i cultural. 

Pels diferents estudis que s'han fet, sabem que allò que aconsegueix cridar l'atenció dels oïdors no són solament els continguts més o menys cridaners, sinó també la seva qualitat i la del so que reben, així com la capacitat de transmetre emoció i de mantenir l'interès dels que escolten, el saber fer una bona oferta de proximitat, etcètera. 

Cada oïdor té molt clar allò que l'interessa i el que el mou a escoltar, però també sabem que si s'adonen que la comunicació que reben és plana i anodina, o que simplement se'ls ofereix un fil musical que ni els fa companyia ni els entreté, acaben abandonant i, el que és pitjor encara, renunciant al fet que la ràdio formi part de la seva dieta mediàtica. 

La ràdio és un mitjà senzill, però exigent. Els oïdors demanen continguts i formats interessants, no els agraden les coses planes ni repetides. 

 

Josep Maria Martí 

Director de l'Observatori de la Ràdio a Catalunya