Fem servir cookies pròpies i de tercers, per realitzar un anàlisi de la navegació dels usuaris. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració o obtenir més informació aquí


Part of imperial communications. British-Governed Radio in the Middle East, 1934–1949

Autor: Andrea Stanton
Revista: Media History Nº 19 (4)
Link: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13688804.2013.847141

From 1934 to 1941, three British-governed radio stations were established in the Middle East: Egyptian State Broadcasting (ESB) in Cairo (1934), the Palestine Broadcasting Service (PBS) in Jerusalem (1936), and the Near East Broadcasting Service (NEBS) in Jaffa (1941). These three stations were modeled on the BBC and run as colonial or imperial stations—but they were also considered national stations. As a result, they operated as hybrid entities with overlapping and sometimes conflicting mandates.

Through the three case studies—a contentious hire at the ESB, the PBS' ‘Jerusalem Direct News Service’, and the NEBS' Islamic broadcasts—this article charts the evolving relationship between Great Britain and its Arab-world radio stations, examining these three stations in tandem tension between national and regional broadcasting mandates, as well as the challenge that managing each station raised for British officials in the UK and in-country.
It moves away from a focus on the disembodied spheres of ideology and propaganda, and toward the messy administrative decisions that reflected British officials' on-the-ground efforts to navigate the administrative control and programming decisions in the perplexing world of semi-independent radio broadcasting stations in the Middle East.

It closes by noting that while UK-based British officials saw these three stations as operating under the aegis of British governance and on the model of the BBC, the ESB and the PBS, in particular, reflected and projected not a British imperial identity but an Egyptian and a Palestinian nationalist one.