Fem servir cookies pròpies i de tercers, per realitzar un anàlisi de la navegació dels usuaris. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració o obtenir més informació aquí

Acceptar



La ràdio ja és multiplataforma

Els investigadors hem passat força temps especulant sobre les potencialitats que les noves plataformes de difusió digital incorporen per a la indústria radiofònica. Fa gairebé 20 anys, es va fer el mateix amb el DAB. En aquest cas, els experts van realitzar una infinitat de prognosis que, si haguessin estat certes, haurien transformat radicalment la producció, el consum i el model de negoci de la radiodifusió. Han passat molts anys i res o gairebé res del promès s’ha complert, tot i que les entitats benemèrites amb el Fòrum DAB hagin treballat i treballin en benefici de què la majoria de països i d’operadors adoptin aquesta tecnologia digital de difusió hertziana.

Tot sembla indicar que, a mitjà termini, no serà la difusió terrestre digital la que s’imposi, ans al contrari, ningú no té dubtes de què serà la multiplataforma la que ocupi un lloc preferent. Per sort pels qui ens dediquem a la investigació, l’entrada a l’era Big Data està reduint la incertesa en els estudis duts a terme i ens possibilita deixar de banda les especulacions per a centrar-nos en l’anàlisi i en la comprensió de les primeres xifres conegudes, bàsicament a sèries de dades continuades en el temps i referides a la circulació i al consum radiofònic digital.

Alliance pour les Chiffres de la Presse et des Médias va publicar fa uns dies a França les dades de les anomenades “sessions d’escolta” (unitats diferenciades d’audició per persona) corresponents al mes de setembre. Va prendre com a mostra 317 webràdios del total de 9.760 que controla, que són les que han sobrepassat la ràtio de les 10 hores d’escolta total per individu i mes. Aquesta dada resulta significativa per si sola, però el més important és que l’audiència del mes ha augmentat gairebé un 20 per cent en relació a setembre del 2015.

Cal aclarir que, per a l’ACPM francesa, una webràdio és aquella que difon un flux d’àudio de manera simultània mitjançant qualsevol tipus de terminal numèrica, sigui un PC, un Smartphone, una tauleta, una televisió, un box d’Internet, un transistor digital, una autoràdio connectada a Internet, un agregat de flux sonor, etcètera.

Una de les conclusions més evidents de l’estudi és que les ràdios musicals convencionals són les que tenen major presència multiplataforma; això els hi permet assolir els primers llocs en el rànquing, tal com passa en les mesures analògiques. Això significa que una marca radiofònica ben posicionada en el mercat convencional té més possibilitats que una altra que s’estreni en el nou entorn digital.

I, una última observació, les deu ràdios més escoltades són totes de contingut musical, bàsicament de formats convencionals. Les explicacions que resultarien pertinents per a entendre aquest fet podrien ser moltes, però n’hi ha dues que entenem fonamentals: per una banda, s’acostuma a equiparar als suports digitals amb la qualitat de so i, d’altra banda, les informacions disponibles ens indiquen que el nucli central dels seus usuaris se situa en el segment dels menors de 40 anys.

To be continued...

 

Josep Maria Martí

Director de l’Observatori de la Ràdio a Catalunya